مهمترین و اولین عنصر گرافیکی – تبلیغاتی هر مجموعه‌ای لوگوی (نشانه) آن می‌باشد که می‌تواند راه را برای دیگر موارد گرافیکی-تبلیغاتی هموارتر یا دشوارتر سازد.

“لازم به ذکر می‌باشد لوگو یکی از مهمترین موارد هویت بصری برندسازی نیز می‌باشد.”

طراحی لوگو ( نشانه ) نسبت به دیگر موارد گرافیکی-تبلیغاتی کاری تخصصی تر، مشکل تر و پراهمیت تر می باشد چرا که باید در محدوده ی کوچکی معانی مورد نظر را با رعایت اصول تبلیغاتی طراحی کرد و جای داد.

تا علاوه بر داشتن زیبایی، بتواند با مخاطب ارتباط بر قرار کند و در ذهن به مرور زمان ثبت شود بدیهی است هرچه نشانه (لوگو) اصولی تر طراحی شود با توجه به موضوع نشانه و میزان تبلیغات زمان کمتری نیاز دارد تا در ذهن مخاطب ماندگار شود.

برای طراحی یک نشانه ی (لوگوی) حرفه ای مراحلی از جمله درک صحیح خواسته ی سفارش دهنده، تجزیه و تحلیل، بررسی و تحقیق در مورد موضوع مورد نظر باید انجام پذیرد تا بتوان به یک ایده مناسب رسید. برای رسیدن به طرح نهایی معمولا طرح اولیه نشانه (لوگو) مورد نظر ممکن است چندین بار تغییر پیدا کند، چراکه ابتدا باید نظر متخصصان این امر در کانون های تبلیغاتی (معتبر) و سپس نظر کارفرما را جلب کند.

متاسفانه در ایران در بسیاری موارد به طراحی نشانه (لوگو) اهمیت مورد نظر داده نمی شود و کار به کاردان سپرده نمی شود، که علت این امر معمولا عدم آگاهی فرد سفارش دهنده و یا قیمت طراحی بالا توسط تیم های حرفه ای می باشد، هرچند که اگر یک کارفرمای مدیر اهمیت موضوع را درک نماید مطمئنا هزینه آن را تامین خواهد کرد زیرا برای یک مجموعه این هزینه یک سرمایه گذاری سود آور می باشد.

در طول تجربه ی کاریم بارها و بارها با مجموعه هایی (چه در داخل ایران و چه در خارج) برخورد داشتم که بعد از چند سال فعالیت به اهمیت موضوع پی برده اند و خواستار تغییر لوگوی خود شده اند، که این امر علاوه بر هزینه طراحی، هزینه های دیگری از جمله تبلیغات بیشتر، تعویض بسته بندی ها و دیگر موارد مرتبط با نشانه (لوگو) را بر مجموعه تحمیل خواهد کرد، اما با این حال جلوی ضرر هر وقت گرفته شود منفعت است.

پس اگر قرار است مجموعه ای راه اندازی کنید برای طراحی نشانه وقت و پول کافی اختصاص دهید و به متخصصان این امر (کانون های آگهی و تبلیغات معتبر) مراجعه کنید.