logo beepen Studio

طراحی المان های برندسازی

در دنیای امروز برندینگ یا همان ایجاد یک نام تجاری مهم ترین بخش تجارت است. تجارت در هر زمینه ای که باشد چه مجموعه های تولیدی و چه خدماتی در نهایت نام تجاری آن حرفه است که گویای موفقیت یا شکست آن خواهد بود. موفقیت نام تجاری برابر با موفقیت خود تجارت است. در حقیقت هدف اصلی برندینگ این است که یک کالا یا خدمات از رقبایش متمایز دیده شود. تنها زمانی یک مجموعه ارزش افزوده پیدا خواهد کرد که یک نام تجاری شود و یا اصطلاحا برنده شده باشد. مطالعات و تحقیقات در طول بیست سال گذشته ثابت کرده است که نقش برندها در ارزش آفرینی، کاهش ریسک و افزایش عمر کسب و کار غیر قابل انکار است.

در نتیجه یکی از با ارزش ترین دارائی ها هر مجموعه برند یا برندهای آنها می باشد، یکی از ضروریات مدیران ارشد هر سازمان ایجاد برندهای قدرتمند می باشد. در یک مجموعه نباید هدف چیزی جز تثبیت نام تجاری باشد. اگر شما قادر به خلق نام تجاری با نفوذی باشید در این صورت نیز می توانید از جریان بازاریابی موثرتر و با نفوذتر بهره مند شوید.

یک نام تجاری قدرتمند به دنبال ایجاد موارد زیر می باشد:

۱- اعتماد: نام تجاری به دنبال یک مراجعه دائمی (نه یک بار) از سمت مخاطبان خود می باشد و این امر زمانی اتفاق خواهد افتاد که مخاطبان به آن نام تجاری (برند) اعتقاد و اعتماد پیدا کنند.

۲- حضور فراگیر: نام های تجاری موفق می خواهند همه جا حضور داشته باشند.

۳- خلوص: نام تجاری اغلب در جستجوی خلوص هستند که معمولا می خواهند آن را به صورت یک پیام (شعار) شفاف اعلام کنند.

۴- مکان های اختصاصی: فروش در فروشگاه ها دیگر برای نام های تجاری قدرتمند کفایت نمی کند اکنون آنها مکان های مخصوص به خود را دارند ( بطور مثال مجموعه فروشگاه های شیرین عسل و یا البسه هاکوپیان)

۵- نمادها: تمامی نام های تجاری دارای نماد مخصوص به خود هستند که در همه جا آن را به نمایش می گذارند و تلاش می کنند مخاطبان خود را وادار کنند نسبت به آن نماد ها تعصب داشته باشند و برایشان آن نماد ها محبوب باشد.

Design of branding elements

اما چگونه برند شویم؟

نام تجاری یک هویت است پس می توان چنین فرض کرد که پروسه برندینگ (خلق نام تجاری) روند ساخت و پرداخت این هویت است.

عوامل بسیاری در پروسه برندینگ تاثیر گذارند از جمله نام، نشانه (لوگوطرح بسته بندی، ویژگی های محصول و یا خدمات، وب سایت، تبلیغات، مدیریت مجموعه، پرسنل که می توان از آنها به عنوان عناصر برندینگ نام برد.

امروزه ما به سمتی پیش می رویم  که بخش اعظم کالا و خدمات فروخته نمی شوند بلکه خریداری می شوند و تثبیت نام کالا (برند شدن) نقش عمده ای در تسهیل این جریان ایفا می کند، یک فروشگاه را در نظر بگیرید، انواع کالا ها بر روی قفسه های مختلف قرار گرفته اند و مشتری در میان آنها به انتخاب می پردازد و کالای خود را انتخاب می کند، اما در اینجا پدیده فروش کجاست؟ پدیده فروش در تثبیت نام تجاری کالا نهفته شده است، به عبارتی دیگر فروش نیست بلکه خرید صورت می گیرد. این امر در فروشگاه های اینترنتی (که در ایران نیز در حال رشد می باشد) از اهمیت بالاتری برخوردار می باشد چرا که ما با اعتمادی که به آن برند (مارک) مورد نظر داریم خرید خود را به راحتی انجام داده و آن را در محل تحویل می گیریم (مثال: فروشگاه اینترنتی دیجی کالا).

بله، یک تحول در دنیای تجارت در حال شکل گیری می باشد، تحولی که فروش را به خرید مبدل می سازد، این تحول به دلیل ظهور نام تجاری کالاها و خدمات تقویت و تسریع می شود.

شما می توانید با تشکیل یک واحد هر چند کوچک در مجموعه خود برای این امر و با کمک از مشاوره کانون های آگهی و تبلیغات معتبر و متخصص مسیر درستی در راستای این امر ارزشمند گام بردارید.

به عقیده بسیاری از کارشناسان و بنیانگذاران موفق تجارت های مختلف، راه اندازی یک مجموعه بدون تفکر برند کردن آن یک اشتباه بزرگ است.

با مجموعه های (تولیدی و یا خدماتی) زیادی برخورد داشته ام که حتی بعد از فعالیت بالای ۱۰ سال هم، هنگام فروش آن مجموعه تنها ملک و تجهیزات آنها ارزش مالی داشته است و تنها به علت آنکه از خود نامی (برندی) ساخته و پرداخته نکرده اند. فکر می کنید برند آیدین، مهرام، هاکوپیان و حتی مجموعه های کوچکتر بیشتر ارزش مالی داشته باشند و یا کارخانه، ملک و تجهیزات آنها؟